دیدگاه استاد مطهری در حادثه ی عاشورا - دکتر غریب | |||||||||||||
v امروز : 20 بازدید v کل بازدیدها : 189846 بازدید
دختران ما کودکان ما یهودی ها سفید و سیاه احترام به یکدیگر . حکومت عدل علی . از مطهری بخوانیم زندگی در کانادا 1&2 زندگی در کانادا 3&4 دیدار با امام زمان(ع) . دشمن اصلی ما1&2 دموکراسی علی(ع) . دروغ و کج فهمی ها . از خاطرات پزشکی من هالوین و تهاجم فرهنگی توبه - شعر بازگشت به خود نیازاجتماعی، ایثار یا عدالت؟ افکار عمومی و اخبار در غرب ریشه ی بی احترامی به یکدیگر سیستم انتخاب در جوامع مختلف خشکه مقدس های جاهل و علی(ع) بقیه ی آرشیو درد ملی فکر نکردن پاییز 1386 زمستان 1385 بهار 1385 زمستان 1384
|
تاریخچه عاشورا ، تاریخچهای است که دو صفحه دارد ، یک صفحه آن صفحهای است سیاه و تاریک ، نمایشی است که از جنایت بشریت ، یک داستان جنایی و یک ظلم بیحدوحساب است . و بنابراین ، داستان جنائی ما قهرمانانی دارد که قهرمانان جنایتند . پسر معاویه ، پسر زیاد ، پسر سعد و یک عده افراد دیگر ، قهرمان این داستان جنایی هستند . اما تمام این داستان جنایت نیست . یعنی داستان ما یک صفحه ندارد ، دو صفحه دارد . تنها این نیست که یک عده جنایتکار بر یک عده مردم پاک و بیگناه جنایت وارد کردند .آن صفحه ی دیگر بیشتر قابل مطالعه است . آن صفحه ، جنبه مثبت دارد، صورت فعالی دارد ، نمایشگاهی است از عظمت و علو بشریت ، از رفعت بشریت ، نمایشگاه معالی و مکارم انسانیت است ، سراسر حماسه است ، عظمت و شجاعت و حق خواهی و حقپرستی در آن موج میزند . ازاین نظر قهرمان داستان ، پسران علی ( ع ) هستند ، حسینبنعلی ( علیهماالسلام ) است ، عباسبنعلی ( علیهماالسلام ) است ، دختر علی ( ع )زینب است امام حسین ( ع ) در شب عاشورا اصحاب خودش را ستایش کرد . نگفت یک عده مردم بیگناه و بیچاره فردا کشته میشوید و به عمر شما خاتمه داده میشود ، بلکه آنها را ستایش کرد و فرمود : اعتراف بکنیم که ما در گذشته این اشتباه را مرتکب من برای این دستهها و مراسم حقیقتا احترام قائل هستم چون ابراز احساسات است ، احساساتی صددرصد طبیعی ، ناشی از عقیده و ایمان نباید اینها را نسخ کرد ، نباید با اینها مبارزه کرد ، باید اینها را اصلاح کرد . فقط اشتباه این ها در این است که وقتی میخواهند ابراز احساسات بکنند ، به شکلی ابراز احساسات میکنند که فقط نمایشگر قهرمانی جنایتکارانه جنایتکاران و نمایشگر مظلومیت آن کسی اند که به او عشق میورزند و علاقه دارند . نمیدانند حالا که میخواهند نمایشگری بکند ، باید طوری نمایشگری بکنند که نمایشگر حماسهحسینی باشند ، نمایشگر آن جنبه نورانی و روشن تاریخ عاشورا باشند ، نمایشگر روح حسینبنعلی ( علیهماالسلام ) باشند . خوشبختانه کموبیش این بیداری پیدا شده است و گاهی انسان به چشم میبیند که بعضی از دستجات توجه کردهاند که چه باید بکنند و چه میکنند هر کس دیگری ، هر شخصیت تاریخی ، در شرایطی قرار بگیرد که حسینبنعلی علیهما السلام در شب عاشورا قرار گرفت ، یعنی در شرایطی که تمام راههای قوت و غلبه ظاهری بر دشمن بر او بسته باشد ، و قطعا بداند که خود و اصحابش بدست دشمن کشته میشوند ، در چنین شرایطی زبان به شکایت باز میکند و این را تاریخ گواهی میدهد . جملاتی میگویند نظیر : تف بر این روزگار ، افسوس که طبیعت با من مساعدت نکرد .اما حسین ع مثل اینکه تمام محیط برایش مساعد است و واقعا هم مساعد بود ، آن شرایط برای کسی نامساعد است که هدفش حکومت دنیوی باشد . برای کسی که حتی حکومت و همه چیز را در راه حق و حقیقت میخواهد ، و میبیند در راه خدای خودش قدم برداشته ، محیط مساعد است . او جز سپاس و شکر چیز دیگری نمیبیند . تا آخرین لحظهها عملش ، حرکاتش ، سکناتش ، سخنانش ، تمام حقخواهی ، حق پرستی و موجی از حماسه است . شب تاسوعا که برای آخرین بار به او عرضه میدارند یا کشته شدن یا تسلیم ! اظهار میدارد ، « و الله لا اعطیکم بیدی اعطاء الذلیل و لا افر فرار العبید » . فراز هایی از کتاب حماسه ی حسینی (1)استاد مطهری نویسنده : دکتر غریب
|
شناسنامه v پارسی بلاگv پست الکترونیک v RSS v
| |||||||||||
template designed by Rofouzeh |