• وبلاگ : دکتر غريب
  • يادداشت : تلفن مشترك مورد نظر !
  • نظرات : 1 خصوصي ، 29 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام برادر .

    اينجا وارد (جمعه ) شده ايم و از اين بابت تبريك عرض مي كنم .

    البته خبر داريد كه فقط براي اين روز جمعه را پيش نكشيده ام .

    شايد براي موافق بودن شما هم باشد با حرف عزيزي كه فرموده اند :

    اخلاق در كشور ما در سطح اخلاق فردي و قبيله اي متوقف مانده است/

    انچه شما در كانادا شاهديد اخلاق شهري است/

    خب شهر يعني چه ؟

    مي شود يك شهر و فقط هم يك شهر مثال بزنند ؟

    شهري كه مثلا زير نظر شهرداري يا هر چه كه بفرمايند اداره شود ؟ حتي بقول شما : ( دنياي مردم ) ش ؟

    شهر پيش كش يه همان ( فردي ) هم كه بفرمايند كافيست و ( قبيله اي ) هم پيشكش ، كه مقصود از آن در مقابل شهريست يا چيز ديگر ؟ هم بماند ، چراكه مثلا ده يا روستاي مي فرمودند مناسب تر بود با شهري .

    البته نه اينكه در اينجا مي توان يافت و مثلا در كانادا يافت نمي شود ، چراكه در مقابل ادعاي ايشان عرض كردم كه مدعي ( اخلاق شهري ) شده اند در مثلا آنجا و به ( شهادت ) شما هم .

    بله در ايران هم يه هشت سالي حرف از ( جامعه ي مدني ) زده مي شد و شايد بازهم زده شود ، ولي اينجا هم همانطورست ، حتي با خوانده شدن نماز جمعه .

    پيش از خداحافظي يادآور شوم كه ( ما ) ، سر تا پايمان ، نه فقط سر يا دست و يا پا يمان ، در نماز ميگوييم : ... ( ن ) عبد ... ، و در مثلا نماز جمعه گوينده اش كداميك از به اصطلاح نهادهاي اجتماعي جامعه ي مدني كه نه ، حتي انقلابي ماست ؟ چون مثلا فرمانداري يا مثلا شهرداري ووو يش كه نمي تواند نمايندگي كند شهر را در گفتنش ؟ بلكه مثل عقل يا خرد ( فردي ) بقول ايشان ، امام جمعه نمايندگي مي كند ، ولي نه ائمه ي جمعه ي ما كه روشن نيست در ( شهر ) چه كاره اند !

    بگذريم ، به افق ما شب بخير و فعلا خدانگهدار .

    پاسخ

    سلام.تصورم در موافقت با فرمايش دوستمان jail اين بودکه تقصيرها را نمي توان همه را به مسوولين نسبت داد. جاهايي هست که خطاي فرهنگي مردم کار دست مسوولين مي دهد مثل پزشک و مشکل دارو خواهي مردم.اما از اين جهت که آيا در کانادا اخلاق شهري است که کمک بوده و نقص ما نداشتن آن است .به نظرم جواب منفي است. علت اين تفاوت برخورد در خيلي مسايل است . شفاف بودن خطوط قرمز قانون و صد در صد بودن گرفتاري در صورت عدول از آنها در اينجا. قاطع بودن قانون و مجازات متخلف در هر رده و با هر نسبت فاميلي! اين عامل و وجود يک سري اطمينان هاي ديگر ،ثبات قانون و همينطور امکانات هم يکي ديگر از عوامل است .البته نه علمش را دارم و نه قصد بحث دقيق را دارم اينها را عرض کردم تا مثالي بزنم.بعد از ظهر روز تعطيلي در ايستگاهي اصلي و شلوغ منتظر اتوبوس بوديم.من هميشه نسبت به اخلاق اجتماعي اين ها غبطه مي خوردم . اين که چطور رعايت هم را در سوار شدن به اتوبوس مي کنند.اصلآ عجله در سوار شدن به اتوبوس نيست و ....البته اينجا جمعيت مثل تهران نيست و اتوبوس بسته به منطقه هر 15 دقيقه يک باردرست سر وقت با يک و ندرتآ دو دقيقه تاخير مي آيد.بر خلاف انتظار اتوبوس نيامد. بعد از 15 دقيقه اتوبوس بعدي آمد اما بدون توقف رفت. با آمدن اتوبوس بعدي که نسبتآ هم پر بود بايد مي ديديد اين جمعيت محترم ! افراد مسن را چطور به کناري هل مي دادند تا خود سوار اتوبوس سوم شوند .منظور اين که نمود اين اخلاق اجتماعي به دليل اعتماد هايي است که در مردم ايجاد شده.اگر هر آن اين اعتماد ها بشکند ديگر از اخلاق شهري اين ها هم خبري نيست.